Handlevogn

Historie

Hovedvirksomheten begynte på østlandet (Oslo Maritime, senere AS) med montering og klargjøring av nye båter, med fokus på installasjon av baugpropeller, ankervinsjer, varme og maritim elektronikk. Etter at nybåtsalget avtok som følge av finanskrisen i 2008 ble vårt fokus rettet mot den eldre båtparken, med særlig vekt på alle de flotte eldre båtene som ofte slet med en gammel, upålitelig motor, og fortvilte båteiere som allerede hatt kastet bort mange titalls tusener på bortkastede «redningsforsøk». I mange tilfeller møtte vi kunder som hadde blitt lurt av etablerte merkeverksteder til å kaste bort vanvittige beløp i håp om å forlenge levetiden på den gamle, utslitte sjøvannskjølte motoren. En motor som overhodet ikke burde hatt livets rett. I mange tilfelle ble disse 20-50000 kr kostbare reparasjonene kun etterfulgt av ny kostbar reparasjon. Det forekommer dessverre alt for ofte at båteiere og verksteder forsøker å holde liv i en uforholdsmessig gammel og slitt motor altfor lenge. Det er mye som kan repareres, men når vi bor i et land med både dyr arbeidskraft og tilgang på reservedeler til eldre motorer er begrenset, skal en tenke seg nøye om før en setter i gang med kostbare reparasjoner. I møte med disse fortvilte kundene så vi derfor behovet for å kunne tilby nye kvalitetsmotorer som det var mulig å oppdrive for en overkommelig pris. Etter å ha sett på litt forskjellige alternativer falt vi ned på at motorene fra Craftsman Marine fremsto som det beste alternativet for mange båteiere. Vi ble forhandler for Craftsman i 2008,  sammen med daværende importør, Bildøy Marina AS.

Etter at Bildøy Marina senere ble solgt i 2016 og vår hovedvirksomhet ble rettet mot motorbytter og service for Volvo Penta ble Craftsman betydelig dårligere representert på det norske markedet. Ifm med flytting til sørlandet ble det stadig mer upraktisk å fortsette å jobbe med Volvo Penta på østlandet. Da vi fikk forespørsel i 2019 om vi ville overta som norsk importør for Craftsman Marine var valget enkelt. Basert på tidligere salg, tilbakemeldinger fra kunder og minimalt med reklamasjoner anså vi dette som en svært god mulighet til å reetablere Craftsman tilbake på det norske markedet. Det var også en fin anledning til å etablere et nytt importfirma på sørlandet og trekke seg ut fra samarbeidet med Volvo. Junker Marine ble derfor etablert for å drive med import og salg, mens Oslo Maritime fortsatte med service og reparasjonsvirksomhet. Craftsman hadde da kun småmotorer opptil 80 hk, senere 140 hk. Vi hadde derfor et ønske om å også kunne tilby større motorer for å dekke et bredere segment og fikk på plass en avtale med FNM som norsk hovedimportør. FNM tilbyr motorer opptil 350 hk, men har også lang og unik erfaring med hybrid-systemer og lanserte sitt prisbelønte blue-hybridsystem allerede i 2011. Firma drives i dag av Bjørnar ørstavik, som har jobbet som båtmekaniker i 20 år, 3 årig maritim utdanning fra høgskolen i vestfold (bachelor nautical science), bodd i båt i over 10 år, vært på langtur i egen seilbåt Oslo-Karibien-USA-Grønland-Island-Oslo og genuint interessert i båt og båtliv. I ryggsekken finnes utallige baugpropellinstallasjoner og over 50 motorbytter. I tillegg til ordinært servicearbeid/utstyrsmontasje, over 60000 nautiske mil ombord i egen båt, på et eller annet stort blått hav….